Program Wychowawczo-Profilaktyczny
Program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Rogach 2022/2023
Opracowała: Rada Rodziców
Spis treści:
1. Wstęp
2. Podstawa prawna opracowania Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
3. Misja szkoły
4. Model absolwenta
5. Uczestnicy programu i ich zadania
6. Założenia ogólne programu
7. Cele szczegółowe do realizacji w roku szkolnym 2022/2023
8. Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo profilaktycznego
1.Wstęp
Wychowanie według Wincentego Okonia to „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka”.
Profilaktyka- rozumiana jest, jako zapobieganie pojawieniu się i występowaniu niepożądanych zjawisk i procesów określanych, jako patologię życia społecznego oraz promowanie zjawisk alternatywnych.
Treści szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnętrznym ocenianiem. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa.
Rolą szkoły, oprócz funkcji dydaktycznej, jest też dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest, jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki.
Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania zawarte w podstawie programowej, określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli.
Program wychowawczo – profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
· podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa,
· wyników ewaluacji wewnętrznej,
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
· wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych i zespołu wychowawczego,
· wniosków i spostrzeżeń nauczycieli, uczniów i rodziców.
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie niepożądanym, ryzykownym zachowaniom. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
2. Podstawa prawna opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.);
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526);
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.);
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.);
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.);
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.);
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 276);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2020 poz. 1449 ze zm.);
- Statut Szkoły Podstawowej w Rogach.
3. Misja szkoły
Nasza szkoła jest bezpieczna i przyjazna dzieciom. Zapewniamy opiekę pedagoga i psychologa. Szkoła podejmuje działania zmierzające do tworzenia optymalnych warunków jej funkcjonowania w obszarze dydaktyki, wychowania i opieki, a także innej działalności statutowej oraz zapewnia każdemu uczniowi warunki do rozwoju fizycznego i psychicznego.
4. Model absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej w Rogach jest kreatywny, samodzielny, tolerancyjny, odpowiedzialny i kulturalny.
Absolwent szkoły powinien:
1) świadomie korzystać z dóbr kultury
2) umiejętnie wykorzystywać zdobytą wiedzę
3) szanować i kultywować tradycje narodowe, lokalne i rodzinne
4) wiedzieć, dlaczego i w jaki sposób należy chronić środowisko naturalne.
5. Uczestnicy programu i ich zadania:
1) Rodzice:
- współdziałają w planowaniu i realizowaniu działań szkoły,
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły,
-współdziałają w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych,
-wspierają dyrekcję, pedagoga, wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach,
-służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
-systematycznie kontaktują się z wychowawcą,
-aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu pojawiających się problemów dotyczących ich dzieci,
2) Wychowawcy:
- dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie,
- wspierają uczniów w rozwoju,
- koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym,
- wspólnie z pedagogiem dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia,
- wnioskują o objęcie wychowanków pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
-wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów,
- wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku nauki i obowiązku szkolnego,
-promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
-inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji,
- współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie,
- współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, pielęgniarką, rodzicami,
- współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi w porozumieniu z dyrekcją i pedagogiem,
3) Nauczyciele:
- oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych,
- odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów,
- zapoznają uczniów z wymaganiami edukacyjnymi oraz formami i sposobami oceniania,
- kontaktują się z rodzicami w przypadku pojawiających się problemów,
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach,
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu,
- reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań ,
- dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
- współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą,
- realizują w toku pracy treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
4) Uczniowie:
- znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;
- akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
- współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
- współorganizują imprezy i akcje szkolne;
- kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
- prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
- mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
6. Założenia ogólne programu
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomagania ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągniecie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej- ukierunkowanie na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
2) psychicznej- ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych osób, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcia właściwego stosunku do świata;
3) społecznej- ukierunkowanie na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorców i norm społecznych;
4) aksjologicznej- ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości.
7.Cele szczegółowe do realizacji w roku szkolnym 2022/2023 z uwzględnieniem uczniów z Ukrainy :
Strefa rozwoju intelektualnego
- wspieranie uczniów z trudnościami edukacyjnymi w osiągnieciu sukcesu na miarę ich możliwości;
- rozpoznanie i rozwijanie własnych możliwości, zainteresowań, określanie dalszej drogi edukacji;
- rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność i innowacyjność;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
-przygotowanie ucznia do samodzielności i odpowiedzialności;
- kształtowanie postaw asertywnych;
Stefa rozwoju społecznego
- kształtowanie postaw prospołecznych, działania w zakresie wolontariatu;
- współpraca z środowiskiem lokalnym;
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla innych;
-tolerancja wobec różnych kultur ,religii, tradycji;
-szacunek wobec osób innej narodowości;
-rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, zapisów statutu szkoły;
- zapobieganie zachowaniom agresywnym;
- uczenie kultury życia codziennej
-kształtowanie świadomości swoich praw i obowiązków;
-przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu podczas nauki zdalnej lub stacjonarnej;
-integracja zespołu klasowego i tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie;
-zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży;
-podejmowane w szkole działania powinny stwarzać warunki do poznania przez uczniów polskich i ukraińskich kultur obydwu krajów, wyjaśnienia tradycji, obyczajów, zwyczajów i ważnych dla obu krajów wydarzeń ;
-integracja powinna polegać na organizowaniu wspólnego spędzania czasu podczas różnych ,aranżowanych przez szkołę wydarzeń.
Strefa rozwoju fizycznego, promocja zdrowia
- promocja zdrowego stylu życia;
-profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy;
-przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów
- profilaktyka uzależnień od gier komputerowych, Internetu, hazardu;
-ostrzeżenia przed uzależnieniami takimi jak: narkomania, alkoholizm, nikotynizm, lekomania;
Strefa rozwoju emocjonalnego i duchownego
- kształtowanie postaw patriotycznych ;
- uczenie umiejętnego i bezpiecznego korzystania z dóbr kultury;
-budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, wśród uczniów polskich i ukraińskich ;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie;
8. Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo profilaktycznego:
- powszechna znajomość założeń programu przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpraca w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski, rada pedagogiczna)
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i aktywnego wejścia na rynek pracy,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb i specyfiki).